Kummitoiminta

Bem-Bem käy koulua Mindanaolla. Vettä hakemassa. Kuva: Salla Kallio.

“Elämässäni juuri nyt haluan saattaa opintoni loppuun, sillä joku tukee minua. Aion ponnistella perheeni ja heimoni parhaaksi. Jos minusta tulee opettaja, opetan kaikkia ketään syrjimättä. Näin heimoni epätasa-arvoinen kohtelu saadaan loppumaan.”

Bem-Bem, 14
Mindanao

Lukukausi on käynnissä – lahjoita nyt!

Bem-Bemin isä ammuttiin hänen puolustaessaan manobo-kansan oikeuksia, ja Ivanin isä on vankilassa ilman perusteita syytettynä kuulumisesta kommunistiseen ryhmään. Vaikka lasten koulutie on rankka, rohkeutta ja uskoa tulevaisuuteen riittää. Katso vapaaehtoisemme Salla Kallion video “Sinun poluillas, koulutie”, jossa kerrotaan kahden kummilapsen tarina.

Elokuvaohjaaja Salla Kallio toimi vuonna 2016 kuusi kuukautta Filippiinit-seuran vapaaehtoisena ihmisoikeusjärjestö TFDP:n (Task Force Detainees of the Philippines) apuna ja mm. haastatteli videolle järjestön työntekijöitä. Hän haastatteli myös lapsia, joiden koulutusta Filippiinit-seura avustaa.

Lue Sallan blogi: http://nukkuupapaijassa.blogspot.fi/.

Miksi nämä lapset tarvitsevat tukeasi?

Yhteistyössä ihmisoikeusjärjestö TFDP:n kanssa Filippiinit-seura tukee niiden köyhien perheiden lapsia, joissa vanhemmat ovat ihmisoikeusrikosten uhreja. Koulutarvikkeet, kirjat ja koulupuvut ovat kalliita. Niiden maksaminen voi käydä mahdottomaksi, kun toinen vanhemmista ei ole ansiotyössä.

Taloudellisen tuen lisäksi myös tieto siitä, että joku välittää heidän koulunkäynnistään, auttaa lapsia ja heidän perheitään kestämään.

Lue Filippiinit-seuran tukemien kummilasten tarinoita

Mitä sinä voit tehdä?

TFDP järjestönä valitsee ne oppilaat, joille tuki kohdentuu.

Lahjoita haluamasi summa, pienestäkin summasta on apua. Jos haluat varmistaa, että tukesi kattaa koko lukuvuoden opinnot, tässä ohjeelliset summat:

Kummimaksut 2019 – 2020

Elementary School (ES) 6 v.130 euroa
High School (HS) 4 v.200 euroa
College (Coll.) 2-4 vuotta420 euroa

Lukuvuosi Filippiineillä alkaa kesäkuussa ja loppuu seuraavan vuoden maaliskuussa. Maksu suoritetaan yleensä lukuvuoden alussa.

Kummitoiminnan yhteyshenkilö: Salla Kallio, sallaemiliakallio@gmail.com

Kummitilin tiedot
Danske Bank FI39 8000 1702 1956 38
Viesti: Kummimaksu

Viitenumero: 2338
Saaja: Filippiinit-seura ry

Yhteistyötä TFDP:n kanssa vuodesta 1988

Yhteistyö sai alkunsa v. 1988 TFDP:n työntekijän, sosiaalityöntekijä Evelyn Balais-Serranon vieraillessa Suomessa. Toiminnan avulla on tuettu sellaisten lasten koulunkäyntiä, joiden vanhemmat (yleensä isät) ovat joutuneet poliittisen vainon tai muuten ihmisoikeusloukkausten kohteeksi Filippiineillä.

Joka vuosi Filippiinit-seura tukee kymmenien lasten koulutusta. Yhteistyökumppanimme TFDP työskentelee tuettavien oppilaiden ja heidän perheidensä kanssa ja seuraa heidän opiskelunsa sujumista.

Filippiiniläinen yhteistyökumppani kummitoiminnassa

TFDP – Task Force Detainees of the Philippines
National Center
45 Saint Mary Street
Cubao, Quezon City
+63 2.437.8054; +63 2.995.0246
+63 2.911.3643 (fax)

Facebook-sivu: https://www.facebook.com/TaskForceDetainees/

TFDP – Task Force Detainees of the Philippines
on 1974 perustettu ihmisoikeusjärjestö, joka auttaa ihmisoikeuksien loukkausten kohteeksi joutuneita ja heidän perheitään uskontoon, mielipiteisiin tai rotuun katsomatta.

TFPD:n toiminta perustuu mm.
YK:n hyväksymään ihmisoikeusjulistukseen.

Vuonna1986 TFDP oli ehdolla Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi ja 1990 järjestö sai UNESCOn kunniamaininnan ihmisoikeustyöstään.

Järjestön toimintamuodot

Direct Service Program (DSP) eli suora apu, esim. työ poliittisten vankien vapauttamiseksi, oikeusapu vangeille, perheiden avustamiseen ja tukemiseen tähtäävät toimenpiteet ja hallituksen, erityisesti armeijan ja poliisiviranomaisten, painostaminen.

Kummilapsitoiminta (Educational Assistance Program).

Research, Documentation and Information Program eli ihmisoikeusloukkauksia koskevien tietojen keruu, kirjaaminen ja tiedotusmateriaalin toimittaminen.

Human Rights Education Program eli ihmisoikeuksia koskeva koulutustoiminta.

Global Advocacy and Networking Program eli yhteistyö muissa maissa toimivien henkilöiden ja ryhmien kanssa.

Poliisihallitus on myöntänyt Filippiinit-seura ry:lle pysyvän keräysluvan alkaen 09.12.2021.
Lupa on voimassa koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
Luvan numero on RA/2021/1680.