Maahanmuuttajat

Filippiiniläiset Suomessa

Uusimmat tilastotiedot lisätty 14.4.2023: Suomessa asui vuoden 2023 alussa 9 770 Filippiineillä syntynyttä maahanmuuttajaa, joista miehiä oli 3 285 (33,6 %) ja naisia 6 485 (66,4 %). Lisäystä edellisvuodesta oli 2 865! Koronavuosien jälkeen muutto on siis pompannut uudelle tasolle. Vuosien 2020-21 tulijamääriä hidasti koronan lisäksi myös esim. Filippiinien sairaanhoitajia koskeva vientikatto. (Lukujen lähde: Tilastokeskus, väestörakenne. Kunkin vuoden viimeisen päivän tilanne. Seuraava päivitys lukuihin saadaan vuoden 2023 puolella.)

Lähde: Tilastokeskus. Väestörakenne, taulukko “Väestörakenne syntymämaan, iän ja sukupuolen mukaan”.

Valtaosa filippiiniläisistä eli 64,2 % asuu Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla (Uusimaa). Pienempiä keskittymiä on suurimmissa kaupungeissa ja niiden ympäristössä: Turku 5,9 % (Varsinais-Suomi), Tampere 5,5 % (Pirkanmaa), Vaasa 3,5 % (Pohjanmaa) ja Oulu 3,7 & (Pohjois-Pohjanmaa).

Suomessa asuvat filippiiniläiset ovat olleet hyvin naisvaltainen joukko: 2000-luvulle asti lähes 80 % heistä oli naisia (osuus laski lukuun 70,4 % vuoden alussa 2013). Loputkin olivat enimmäkseen näiden naisten lapsia, ei niinkään aikuisia miehiä. Thaimaalaisten jälkeen filippiiniläiset ovat olleet naisvaltaisin ulkomaalaisryhmämme.

Naisvoittoisuus johtui siitä, että vielä jokunen vuosi sitten useimmat filippiinot tulivat Suomeen avioliiton kautta, ja tulijoista valtaosa oli naisia. Pienempi osa tuli työn kautta, esim. kotiapulaisiksi eri maiden lähetystöihin ja diplomaattipiireihin.

Kun Suomen politiikka alkoi v. 2004 ulkomaalaislain muutosten jälkeen suosia enemmän työperäistä maahanmuuttoa, tänne alkoi tulla runsaammin filippiiniläisiä myös työluvalla, ja samalla enemmän miehiä kuin ennen. Esim. v. 2007 Suomeen tuli 114 filippiiniläistä työluvalla, ja heistä hiukan yli puolet oli miehiä. Vuonna 2008 työluvalla tulijoita oli jo 208. Filippiiniläiset ovat sijoittuneet paitsi hoiva- ja huoltotehtäviin myös monille muille aloille, mm. kokeiksi (tiedot Maahanmuuttovirastosta).

Noin 80 % filippiiniläisistä on nyt suorittavissa ammateissa, joista selkeästi suurimmat ryhmät ovat siivoojat ja muut palvelualan ammattilaiset. Vaikka Suomeen tulevista sairaanhoitajista on paljon puhuttu, heistä pieni osa näkyy toistaiseksi tilastoissa sairaanhoitajina. Suomeen on tullut viimeisen 10 vuoden aikana jo satoja Filippiineillä koulutettuja sairaanhoitajia, joista valtaosa toimii täällä kuitenkin erilaisissa avustavissa tehtävissä.
Filippiiniläiset ovat työllistyneet keskimäärin paremmin kuin moni muu maahanmuuttajaryhmä. Heidän etuinaan ovat olleet yleensä korkea koulutus ja englannin kielen taito sekä suomalaiset sukulaiset ja ystävät, jotka auttavat työnhaussa. Ja nykyisin jo suurempi osa tulee tänne suoraan töihin.

Filippiiniläisten maahanmuuton historiaa

Ensimmäiset filippiiniläiset muuttivat maahamme 1970-luvulla. 1980-luvun lopulta eteenpäin tänne saapui vuosittain muutamia kymmeniä tulokkaita.

Mm. mediahäly vaimovälityksestä ja siitä johtuneet viranomaistoimet hidastivat maahanmuuttoa jonkin verran aluksi. Vaikka oikeusministeriö ei raportissaan 1998 suosittanutkaan naiskaupan kieltolakia, viranomaiset tiukensivat Suomeen pääsyä Filippiineiltä. Nykyisin suomalais-filippiiniläiset parit tutustuvat useimmiten Internetin välityksellä tai tapaavat toisensa Filippiineillä tai muissa maissa, missä molemmat ovat työssä.

Muuttoliike nopeutui heti, kun v. 2004 laki alkoi sallia työperäisen maahanmuuton.

Maahanmuuttajajärjestöt

Filippiinit-seura toimii yhteistyössä kaikkien ns. fin-fil-järjestöjen kanssa. Suomessa toimii useita filippiiniläisten perustamia järjestöjä. Niiden tiedotus tapahtuu yleensä Facebook-ryhmien kautta:

• Suomalais-filippiiniläinen yhdistys ry (Finnish Philippine Association), Helsinki, perustettu 1988
  • Filipinos Community in Finland ry, Helsinki, perustettu 2016
  • Finoy & Friends ry, toimii Tampereella
  • Lisäksi on erilaisia urheilujärjestöjä, uskonnollisia yhteisöjä ja kansainvälisten hyväntekeväisyysjärjestöjen Suomen-osastoja.

Konttilähetykset Filippiineille

Kuriiripalveluita on useita, etsi vaikkapa sanoilla “Balikbayan Box”. Vuosittain lähetetään pari kontillista paketteja Suomesta. Paketit keräillään ympäri Suomea ja toimitetaan Filippiineillä perille asti.

Filippiiniläistä ruokaa Suomessa

Lue ruokakauppasivu ja ravintolasivu. Monet filippiiniläiset myyvät myös verkossa ruokia, esim. leivonnaisia,. Ks. järjestöjen Facebook-sivuilta.

Sanakirja suomi – filippiino / tagalog – suomi

N. 30 000 sanaa, lyhyet kieliopit molemmista kielistä. Hinta 30 euroa, tilata voi Riitta Vartilta, riitta.vartti@kolumbus.fi, puh. 040 8454 794.

Lue lisää Filippiinien kansalliskielestä ja sanakirjasta.

Suomenkurssit

Sabihin Mo Ito Sa Finnish – Sano se suomeksi, erityisesti filippiiniläisille tarkoitettu suomenkurssi, järjestäjänä Filippiinit-seura.

Suomen kursseja pääkaupunkiseudulla osoitteessa http://www.finnishcourses.fi/fi