Blogit

Filippiinit-seura ry

• 5.8.2023, Pekka Borg
    Ferdinand R. ”Bongbong” Marcosin ensimmäinen presidenttivuosi on takana. Aika yleinen kommentaattorien arvio vuodesta on ”ei huono”. Talous on kasvanut mukavasti ja työttömyyskin vähentynyt. Ihmisoikeuksien suhteen ei ole näkyvissä diktatuuria, kuten hänen isänsä kaudella, mutta poliisit selviytyvät edelleen huumesodan tapoista ilman rangaistuksia. Ulkopolitiikassa Marcos on tehnyt jyrkän käännöksen ja palannut tiiviiseen liittolaisuuteen Yhdysvaltojen kanssa. Ilmastonmuutos pahentaa hirmumyrskyjä ja metsäkatoa, ja maan on myös ratkaistava muovijätteen ongelma merissään.
  • 25.2.2023, Pekka Borg
    Filippiinit antaa neljä tukikohtaansa Yhdysvaltojen asevoimien käyttöön. Miten tämä sopii yhteen presidentti Marcos Juniorin linjauksen kanssa, että Filippiinit on kaikkien ystävä eikä kenenkään vihollinen? Vaikeata on pysyä neutraalina sivustakatsojana Yhdysvaltojen ja Kiinan keskinäisen uhittelun välissä. Onko tukikohtapäätös viemässä Filippiinejä suurvaltojen konfliktin osapuoleksi? Blogissa esitellään lisäksi laajemmin Yhdysvaltojen ja Filippiinien sotilaallisen yhteistyön taustaa.
  • 2.11.2022, Pekka Borg
    Blogi pyrkii vastaamaan väitteisiin Marcosin kulta-ajasta, jolloin talous kukoisti, köyhyys väheni, korruptio saattiin kuriin ja riisintuotannossa saavutettiin omavaraisuus.
  • 3.10.2022, Pekka Borg
    Nykyisen presidentin isä, Ferdinand E. Marcos Sr. julisti 23.9.1972 Filippiineille sotatilan, mikä tarkoitti 14 vuotta kestäneen yksinvallan alkua.
  • 4.8.2022, Pekka Borg
    Uuden presidentin ensimmäinen kansakunnan tila -puhe (SONA) on odotettu tapahtuma. Se sai 25.7.2022 tuhannet osoittamaan sateessa mieltään sekä presidentti Ferdinand ”Bongbong” Marcos Juniorin puolesta että vastaan kongressille johtavalla valtatiellä, kun maan poliittinen eliitti kuunteli talon sisällä presidentin linjauksia seuraavalle kuudelle vuodelle.
  • 10.3.2021, Irynn Abano
    Filippiineillä tietoisuus linnuista kasvaa, mutta hallitus toimii epäjohdonmukaisesti.
  • 10.3.2021, Irynn Abano
    In the Philippines, awareness of birds is growing, but the government is acting inconsistently.
  • 30.12.2020, Pekka Borg
    Poliisi Jonel Nuezca ampui kiivastuksissaan riidan jälkeen naapuriperheensä äidin ja aikuisen pojan. Jo seuraavana päivänä muutama senaattori ehdotti ratkaisuksi kuolemantuomion palauttamista.
  • 27.10.2020, Pekka Borg
    Filippiineillä 25 miljoonaa koululaista aloitti lukuvuotensa etäopetuksessa ja paluuta lähiopetukseen ei presidentin mukaan ole luvassa ennen kuin koronarokote on käytössä.
  • 23.6.2020, Bonn Juego
    Addressing the Pandemic in the Philippines Necessitates a New Economic Paradigm
  • 28.4.2020, Pekka Borg
    Korona Filippiineillä
  • 15.12.2019, Pekka Borg
    Ihmisoikeusviikko 2019
  • 17.5.2019, Pekka Borg
    Dutertelle tyrmäysvoitto
  • 12.3.2019, Tiina Vaittinen
    Mutta Filippiinithän rikastuu, kun siirtolaiset lähettävät euroja kotiinsa!
  • 4.3.2019, Tiina Vaittinen
    Ulkomaille töihin – pakko vai mahdollisuus?
  • 25.2.2019, Tiina Vaittinen
    Vienti- ja tuontituotteena tender loving care of the Filipino
  • 18.2.2019, Tiina Vattinen
    Miksi juuri Filippiineiltä tuodaan hoitajia?
  • 10.12.2018, Pekka Borg
    Huumesodassa vihdoinkin tuomio tappamisista
  • 10.12.2016, Pekka Borg
    Ihmisoikeuksista kansainvälisenä ihmisoikeuksien päivänä
  • 4.8.2016, Pekka Borg
    Pekka Borgin SONA-arvio: Presidentti vaihtui – mikä muuttui?