Siivoojien ja hoitajien tapaaminen 2011

Kuvia Filippiinit-seuran tilaisuudesta Helsingissä, 3.11.2011

Filippiiniläiset hoivaajina ja siivoojina Suomessa

Kuvat / Photo: Pekka Borg

Keskustelutilaisuuden puhujat vasemmalta: Riitta Vartti (Filippiinit-seura), Tiina Vaittinen (tutkija, Tampereen yliopisto), Meg Sakilayan-Latvala (opiskelija, Helsingin yliopisto), Lena Näre (tutkijatohtori, Helsingin yliopisto),
Maritel Kurittu (sairaanhoitaja, Filipino Nurse’s Club in Finland), Genebe Paavola (Suomalais-filippiiniläinen yhdistys).
Caisan kokoushuone tuli todella täyteen, vasemmalla seisomassa juontaja Sari Peltonen.
Riitta Vartti loi katsauksen filippiiniläisten Suomeen muuton historiaan 1970-luvulta nykypäiviin. Vaikka filippiiniläisiä on siirtolaisina eri puolilla maailmaa miljoonia ja Eruroopassakin n. 500 000, Suomeen heitä on tullut vasta noin 2000 (vuodenvaihteessa 2012 filippiiniläissyntyisten lukumäärä maassa ylittää 2000).
Filippiiniläisten joukko Suomessa on aina ollut pieni, mutta siitä on riittänyt kohua. Ensimmäinen suuri mediakohu syntyi syyskuussa 1995, kun Helsingin Sanomat esitteli näyttävästi yhden naisten välittäjän toimintaa. Toinen häly on synnytetty viime vuosina sairaanhoitajista, joita on tullut vasta kourallinen, mutta kohistu tulevan tuhansia.
Tiina Vattinen esitteli väitöskirjatutkimustaan “Hoiva on kansainvälistä politiikkaa”. Kaikki me tarvitsemme elämän jossakin vaiheessa hoivaa. Nykyisin hoivaajat voidaan tuoda toisista maista.
Meg Sakilayan-Latvala puolestaan valotti filippiiniläisten siirtolaisuuden monenlaisia motiiveja. Raha ei ole ainoa syy, jonka vuoksi muutetaan. On myös monenlaisia henkilökohtaisia syitä.
Lena Näre pohti filippiiniläisistä muodostettua mielikuvaa otsikolla “Filippiinilläiset – ihannesiivoojia- ja -hoitajia?” Maailmalla filippiiniläisten maine on todella hyvä ja he ovat haluttuja työntekijöitä. Media on tuonut esille vain sairaanhoitajat, mutta todellisuudessa filippiiniläisiä on paljon enemmän kotiapulaisina ja siivoojina sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Lena Näre toi esiin, miten Filippiineiltä on lähtenyt siirtolaisia ympäri maailmaa 1970-luvulta lähtien. Siirtolaisten lähettämät rahat pitävät kansantaloutta pystyssä. Hallitus ei kuitenkaan myönnä, että Filippiinit olisi tarkoituksella työvoiman viejä: ihmiset vain haluavat lähteä etsimään parempaa elämää.
Puheenjohtaja Genebe Paavola kertoi Suomalais-filippiiniläisen yhdistyksen toiminnasta yli 20 vuoden ajalta. Hän halusi korostaa, että filippiiniläisille maahanmuuttajille on erittäin tarpeellista oppia suomen kieli.
Maritel Kurittu kertoi hoivatyöstä Suomessa ja Filippiineillä. Hän on perustanut järjestön “Filipino Nurse’s Club in Finland” tänne tulleiden sairaanhoitajien auttamiseksi. Hän johtaa Koti-Medi OY:tä, joka on yksi hoiva-alan yritys Suomessa.