Musiikki

Filippiinien kansallislaulu

Filippiiniläiset joululaulut

Tunnettu vaihtoehtomuusikko Noel Cabangon, konsertti Helsingissä ke 29.10.2008

Noel Cabangon (vas.), Filippiinien nykyhetken ehkä tunnetuin vaihtoehtoisen musiikin sanoittaja, säveltäjä ja esittäjä, esiintyi Filippiinit-seuran 20-vuotisjuhlan huipennuksena ke 29.10.2008 ravintola Bossassa, Helsingissä. Säestäjänä oli kosketinsoittaja Nikko Rivera.

Lisää tietoa Noel Cabangonista.

Filippiiniläinen kuoro De la Salle University Chorale konsertoi Suomessa 2004

Maailmaa kiertänyt filippiiniläinen kuoroDe la Salle University Choraleesiintyimyös Helsingin seudulla elokuussa 2004. Kuoro esitti monipuolisen ohjelman, johon sisältyi klassista musiikkia, nykymusiikkia, kansanlauluja ja pop-musiikkia. Kuoro on menestynyt erinomaisesti lukuisissa tunnetuissa eurooppalaisissa kuorokilpailuissa ja saanut mm. Tampereen sävelessä tuomaristolta kolme kultaista leimaa, korkein mahdollinen ja harvoin annettu luokitus. Kuoro konsertoi Helsingin Pyhän Marian ja Vantaan Myyrmäen kirkoissa.

Filippiiniläistä kansanmusiikkia Suomessa

Nenähuilun soittaja.
Kuva: Riitta Vartti, 2000

Korkeatasoinen filippiiniläinen kansanmusiikkiyhtye KASARINLAN vieraili Helsingissä kesäkuun alussa 2000 ja toisen kerran heinäkuussa 2012.

Kasarinlan on vuonna 1985 perustettu kokoonpano, joka tutkii, kehittää ja esittää kansanmusiikkia Filippiinien eri puolilta sekä laulettuna että käyttäen erilaisia soittimia. Siihen kuuluu 12-24 jäsentä, joista 16 vieraili Suomessa v. 2000. He ovat musiikin ammattilaisia, opiskelijoita, amatöörejä ja alkuperäiskansojen edustajia Cordilleran alueelta Pohjois-Filippiineiltä sekä eteläiseltä Mindanaon saarelta. Suomen vierailulla heitä johti professori Felipe M. de Leon Jr. Filippiinien yliopistosta.