Meistä

Filippiinit-seura ry

Filippiinit-seuran 30-vuotisjuhlaseminaari 25.11.2018.

Filippiinit-seura on perustettu vuonna 1988 edistämään
Suomen ja Filippiinien kansojen ystävyyttä ja
auttamaan filippiiniläisiä rakentamaan maastaan oikeudenmukaisempi valtio.

Seura levittää tietoa Filippiinien sosiaalisista, poliittisista ja kulttuurisista oloista
muun muassa julkaisuin ja järjestämällä yleisötilaisuuksia.

Filippiinit-seura on puoluepoliittisesti sitoutumaton ystävyysjärjestö.

Seuran jäseniksi ovat tervetulleita kaikki Filippiineistä
ja seuran toiminnasta kiinnostuneet.

Säännöt, viimeksi hyväksytty 25.8.2020

Miksi tuemme Filippiinejä?

• Filippiinit on kehitysmaa, jonka väestöstä puolet elää köyhyysrajan alapuolella.
  • Maaseudulla asuu puolet väestöstä, mutta köyhyys ja epäoikeudenmukaiset maanomistusolot ajavat joukoittain ihmisiä myös kaupunkien slummeihin.
  • Kaakkois-Aasialle tyypillisten hirmumyrskyjen ja tulivuorenpurkausten lisäksi maata uhkaa laajamittainen ympäristökatastrofi. Metsien tuhoaminen sekä maaperän, ilman ja veden saastuminen vievät ihmisiltä toimeentulon mahdollisuudet.
  • Saarivaltion arkipäivään kuuluvat edelleenkin ihmisoikeuksien loukkaukset.

Miten Filippiinit-seura toimii?

• Levittää tietoa Filippiinien tilanteesta mm. yleisötilaisuuksien, kirjojen ja muiden julkaisujen, artikkelien ja näyttelyiden avulla.
  • Ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin.
  • Tarjoaa Filippiinien eri elämänalojen asiantuntijoita luennoitsijoiksi.
  • Järjestää kielikursseja sekä kulttuurin opintoja.
  • Naisryhmä PINAYn kautta osallistuu filippiiniläisnaisten kysymyksiin sekä kotimaassaan että siirtolaisina.
  • Kokoaa ja arkistoi Filippiinejä koskevaa kirjallisuutta, videoita ja kuva-aineistoa kirjastoiksi.
  • Järjestää kummitoimintaa ja tukeaa erityisesti ihmisoikeuksien rikoksista kärsineiden perheiden lapsia.
  • Tekee yhteistyötä Suomessa asuvien filippiiniläisten kanssa.
  • Tekee yhteistyötä lukuisten filippiiniläisten kansalaisjärjestöjen sekä toisten eurooppalaisten Filippiinit-ystävyysjärjestöjen kanssa.
  • Tukee filippiiniläisiä kansalaisjärjestöjä ostamalla niiden valmistamia koruja, kortteja, käsitöitä ym. ja myymällä niitä Suomessa esim. Maailma kylässä -festivaaleilla ja muissa tapahtumissa.