Kategoriat
Uutistiedote

Mabuhay 2/2003

Vallankaappausyrityksen jälkiselvittelyt

Mabuhay 2/2003

Uutisia Filippiineiltä

Filippiinit-seuran tiedote 17.9.2003

Vallankaappausyrityksen jälkiselvittelyt

Filippiineillä heinäkuun lopussa tapahtuneen vallankaappausyrityksen selvittelyt jatkuvat edelleen. Hallituksen mukaan sotilaskaappaajat aikoivat myös murhata presidentin, mutta tyytyivät sitten osoittamaan mieltään Manilan liikekeskustassa. Hallituksen mukaan itsehillintään vaikutti myös viranomaisten perillepääsy suunnitelmista. Laajempi operaatio oli tarkoitus toteuttaa vasta elokuun alussa.

Sadat pommeilla ja tuliaseilla varustetut kapinalliset vaativat presidentin, puolustusministeri Angelo Reyesin sekä armeijan tiedustelupäällikön Victor Corpusin eroa. Kapina päättyi tuloksettomana vuorokauden jälkeen sotilaiden luovuttaessa. Tässä suhteessa se poikkesi menneiden vuosikymmenien kapinoista, joissa menetettiin runsaasti ihmishenkiä. Hallituksen kannalta oli ironista, että kapinalliset käyttivät Yhdysvaltain antiterrorismikampanjassaan Filippiineille luovuttamia aseita.

Kapinan epäonnistumisen syinä pidetään liian kunniahimoisia suunnitelmia, joihin kuului presidentinpalatsin ja armeijan johtokeskuksen sekä lentokentän valtaaminen. Tähän olisi tarvittu kolmensadan kapinoitsijan lisäksi myös muiden armeijayksiköiden liittyminen mukaan, mutta nyt kaappaus keskittyi keskusta-alueelle. Se ei myöskään onnistunut saamaan taakseen siviiliväestön tukea. Kapinoitsijoiden oli tarkoitus pystyttää 15-jäseninen “Kansallisen elpymisen neuvosto”, joka olisi toteuttanut uutta politiikkaa. Siihen olisi kuulunut rauhantilan saavuttaminen sekä sosiaalinen tasa-arvoisuus ja hallinnon tehokkuuden parantaminen. Kapinoitsijat syyttivät kirjelmässään presidentin hallintoa aikomuksesta pystyttää poikkeustila sekä pyrkimyksestä lavastaa pommiiskuja eri puolilla Manilaa. Näistä olisi syytetty ääriryhmittymiä.

Aikaisemmissa kapinayrityksissä jo presidentti Corazon Aquinon aikana kunnostautunut senaattori Gregorio “Gringo” Honasan oli yksi vallankaappausyrityksen aivoista. Hän on itse kiistänyt osallisuutensa. Viranomaisten syytteet tarkentuivat, kun esiin nousi tähtitodistaja majuri Perfecto Ragil, joka kertoi olleensa paikalla, kun Honasan suunnitteli kaappausta armeijan upseerien kanssa. Todistajan mukaan juuri Honasan kehotti upseereja turvautumaan aseisiin, koska tavoitteita ei koskaan saavutettaisi demokraattisin keinoin. Honasanin asemaa ei parantanut se, että sanomalehti Inquirerin lähteiden mukaan hänelle luovutettuja armeijan aseita on löytynyt jälkeenpäin Abu Sayaafin sissien käsistä.

Kaappauksen jälkiselvittely jatkuu edelleen eikä sen saamasta kannatuksesta armeijan keskuudessa tunnu olevan kenelläkään tarkkaa tietoa. Osa syytettyinä olleista upseereista vapautettiin kuitenkin melko pian. Presidentti lopetti poikkeustilan kaksi viikkoa kaappauksen jälkeen. Tähän vaikutti muun muassa opposition arvostelu. Poikkeustilan nopean lopettamisen kannalla olivat myös elinkeinoelämän edustajat, jotka korostivat epävarmuuden vähentävän investointeja Filippiineille. Kapinalliset saavuttivat kuitenkin yhden tavoitteensa, kun puolustusministeri Reyes erosi tehtävästään elo-syyskuun vaihteessa. 58-vuotiasta Reyesiä pidettiin myös vasemmiston NDF:n piirissä rauhanneuvottelujen esteenä. Samoin muslimien MILF tervehti Reyesin eroa ilolla, vaikka järjestöstä korostettiinkin ettei se ollut vaatinut puolustusministerin lähtöä.

Syyksi eroonsa Reyes selitti kritiikin hallintoa kohtaan. Kapinalliset syyttivät häntä korruptiosta sekä aseiden myymisestä kapinallisille. Presidentin vanhoihin tukijoihin kuulunut Reyes varoitti, että kapina oli vain yksi ilmaus “laajemmista voimista”, jotka pyrkivät hajottamaan armeijan ja kumoamaan vallitsevan demokratian. Myös presidenttiä etukäteen kaappausuhkasta varoittanut Corpus erosi tehtävästään tyynnyttääkseen arvostelua.

Entinen presidentti Fidel Ramos on kehottanut Gloria Macapagal-Arroyoa (GMA) pyörtämään aiemman päätöksensä ja asettumaan ehdolle ensi toukokuun presidentinvaaleissa. Ramoksen mukaan GMA osoitti pätevyytensä kaappausyrityksen käsittelyssä. Ramos ja GMA kuuluvat samaan valtapitävään Lakas-koalitioon. GMA ilmoittanee mahdollisesta ehdokkuudestaan pikapuoliin, sillä takaraja ilmoittautumiselle on joulukuun puoliväli. Viimeisimpien mielipidemittausten mukaan hänellä olisi vankkaa kannatusta myös jatkokaudelle. GMA:n aviopuolisoa Jose Miguel Arroyoa on syytetty sekä rahanpesusta että uskottomuudesta, mutta tämä ei näytä syöneen presidentin kannatusta.

Toinen gallupeissa johtava presidenttiehdokas on senaattori Noli De Castro. Yksi mielenkiintoisimmista esiin nousseista nimistä on San Miguel -suuryhtymää luotsaava Eduardo Cojuangco Jr. Hän oli ehdolla vuoden 1992 vaaleissa, mutta ei saanut tällöin kannatusta. Cojuangco on luvannut ilmoittaa mahdollisesta ehdokkuudestaan syyskuun loppuun mennessä.

MILF-johtajan kuolema

Yksi muslimien merkittävimmän sissijärjestön eli MILF:in puheenjohtaja Salamat Hashim kuoli heinäkuussa sydänkohtaukseen. Järjestö vakuutti kuitenkin, että Hashimin seuraaja on sitoutunut rauhanprosessin jatkamiseen. Hallitus ja kaksi vuosikymmentä Mindanaolla taistellut MILF ovat sopineet tulitauosta. MILF:in sotilasjohtaja Al Haj Ebra-him Murad on astunut Hashimin tilalle. Rauhanneuvottelut on tarkoitus aloittaa lokakuussa Kuala Lumpurissa. Etukäteen vaikeimmiksi pulmakohdiksi on povattu maanomistusta sekä muslimien itsehallintoa.

Hallituksen ja MILF:in välejä on kiristänyt terroristiksi luetun Fathur Rohman al-Ghozin metsästys. Hän oli kärsimässä 17 vuoden vankeusrangaistusta Manilan viime joulukuun pommituksista, mutta onnistui pakenemaan heinäkuussa kahden Abu Sayyafin edustajan kanssa. Hallitus epäilee, että MILF piilottelee al-Ghozia eteläisissä maakunnissa.
.
Hallituksen pr-saavutuksiin kuuluu aikaisemman MILF:in tukikohdan Camp Abubakarin muuttaminen maanviljelyksen käyttöön Mindanaolla. Maatalousministeri Luis Lorenzon mukaan uusi maatalouskeskus osoittaa, että “kapina ja laittomuus” pyyhkäistään pian pois eteläisistä provinsseista.

Hallituksen lainanotto jatkuu

Filippiinien talous kasvoi vain 0,1 prosentilla vuoden toisella neljänneksellä eli huhtikuusta kesäkuuhun. Tämä oli pettymys markkinoille, sillä luku jäi selvästi odotuksista. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä bruttokansantuote supistui puolella prosentilla, joten suhdanteet kohenivat hiukan. Vuoden takaiseen verrattuna maatalouden tuotanto oli suurin piirtein samalla tasolla, mutta teollisuustuotannon tahti jäi selvästi jälkeen. Toinen peräkkäinen miinusneljännes olisi merkinnyt sitä, että talous olisi pudonnut virallisten määritelmien mukaan taantumaan. Kun otetaan huomioon ulkofilippiiniläisten kotimaahansa lähettämät valuuttatulot, nousee toisen neljänneksen kasvu jo 4,5 prosenttiin.

Hallituksen tavoitteena on yli neljän prosentin kasvu tänä vuonna, mutta tämä riippuu myös poliittisen tasapainon säilymisestä. Lisäksi tarvitaan taloudellisia uudistuksia. Esimerkiksi Aasian kehityspankki on varoittanut, että tavoitetta ei saavuteta, mikäli uusia shokkeja ilmenee. Vallankaappausyritys näkyi peson kurssissa sekä pörssissä. Dollari on maksanut kaappauksen jälkeen keskimäärin 55 pesoa. Keskuspankki onkin ryhtynyt toimiin dollariostojen rajoittamiseksi.

Huolimatta kirkastuneista talousnäkymistä Filippiinien hallitus joutuu turvautumaan massiiviseen lainanottoon budjettivajeen sekä korkojenmaksun takia. Ensi vuoden vajeen paikkaamiseen tarvitaan 412 miljardin peson edestä lainoja. Kongressissa tämä on herättänyt huolestumista. Hallitus on korostanut, että budjettivaje on pysynyt asetettujen raamien sisällä.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ulkomaisen velan määrä ylsi 55,8 miljardiin dollariin, missä on nousua 4,5 prosenttia vuoden takaisesta. 1980-luvun “velkakriisin” vuosina velan määrä oli vasta 25 miljardia dollaria. Erään laskelman mukaan valtiovelka on jo 44000 pesoa jokaista filippiiniläistä kohden. Perimmäinen syy hallituksen krooniseen kassakriisiin löytyy verojärjestelmän heikkouksista. Hallitus on yrittänyt paikata tilannetta esittämällä tupakalle ja alkoholille uusia valmisteveroja.

Kansalaisjärjestöt ovat korostaneet, että veropohjan kapeus on syynä koulutusjärjestelmän heikkouksiin. Koulutuksen puute on taas esteenä köyhimmän väestönosan olojen parantumiselle. Hallituksen uusin veto tässä on C-GMA-ohjelma, jossa uusia luokkahuoneita kerätään eri järjestöjen lahjoitusten avulla. Kunnianhimoisena tavoitteena on kerätä rahaa kymmeneentuhanteen luokkahuoneeseen ensi kesään mennessä. Varoja on haalittu myös ulkofilippiiniläisiltä. Näiden edustajien mukaan hallitus tunnustaa kampanjallaan vain vero- ja budjettipolitiikkansa epäonnistumisen.

Laki kaksoiskansalaisuudesta voimaan

Presidentti allekirjoitti elokuun lopussa lain, joka sallii ulkomaiden kansalaisten säilyttää myös Filippiinien kansalaisuuden. Tällä kaksoiskansalaisuudella on merkitystä esimerkiksi vaaleissa. Magapacalin mukaan kansainvälinen suuntaus on kohti kaksoiskansalaisuuden sallimista. Myös Filippiinien passiin oikeutetut alle 18-vuotiaat lapset saavat Filippiinien kansalaisuuden.

Uudella lailla on myös taloudellista merkitystä. Se antaa ulkomaille muuttaneilla paremmat mahdollisuudet tehdä pysyviä investointeja Filippiineille. Esimerkiksi oikeus ostaa maata on varattu Filippiinien kansalaisille. Tämä oli yksi lain läpiviemisen ponnin puhtaasti humanitaaristen seikkojen ohella. Presidentin mukaan ulkofilippiiniläisistä on tullut taloudellisesti entistä tärkeämpiä, sillä näiden vuosittain kotiin lähettämät kahdeksan miljardia dollaria pönkittävät kansantaloutta, joka tarvitsee kipeästi valuuttatuloja.

Aiemmin tänä vuonna hallinto hyväksyi lain, jonka mukaan myös ulkomailla asuvat filippiiniläiset pääsevät äänestämään valtiollisissa vaaleissa. Tällä voi olla suurtakin merkitystä esimerkiksi ensi toukokuun presidentinvaaleissa, sillä joidenkin laskelmien mukaan jopa kymmenesosa äänestäjäkunnasta koostuu ulkomailla äänestävistä. Skeptikoiden mukaan hallinto ei huolehdi tarpeeksi käytännön järjestelyistä, kuten äänestyslappujen lähettämisestä, jotta äänestysprosentti pääsisi nousemaan kovinkaan suureksi.

Raha ratkaisee myös lapsikaupassa

Lapsikaupalla tarkoitetaan alle 18-vuotiaan henkilön rekrytointia, välittämistä ja kuljetusta hänen oikeuksiaan riistävään ja vaaralliseen työhön käyttämällä hyväksi uhkailua, petosta, huijausta, sieppausta, rekrytoijan valta-asemaa tai rahallista korvausta. Lyhyesti sanottuna lapsikaupan uhri on jokainen alle 18-vuotias henkilö, joka on välitetty ja kuljetettu työhön vaarallisiin olosuhteisiin, vaikka se olisi tapahtunut lapsen tai hänen perheensä suostumuksella.

Filippiineillä lapsikauppa ei ole uusi ilmiö, vaan jo espanjalaisten aikana lapsia lähetettiin työskentelemään kodin ulkopuolelle usein vaikeisiin ja vaarallisiin olosuhteisiin. Espanjalaisten siirtomaakaudella oli tavallista, että köyhistä oloista tulevat lapset työskentelivät suurviljelmillä, kotiapulaisina, rakennustyömailla apulaisina, pyykkäreinä pesuloissa tai myyjinä. Köyhyyden pakottamina perheet lähettivät lapsensa työhön kodin ulkopuolelle tai heidät pakotettiin työskentelemään ilman palkkaa siirtomaaisännille korvauksena lainoista tai maatilkuista, joita nämä olivat myöntäneet paikallisille asukkaille.

Lasten työskentely on juurtunut niin syvälle kulttuuriin, että usein yhteisöjen tasolla traditiota ei osata kyseenalaistaa. Perinne yhdistettynä köyhyyteen ja alhaiseen koulutustasoon tekee monesta filippiiniläisestä lapsesta ja nuoresta helpon ihmiskaupan kohteen. Tyypillisessä tapauksessa laiton rekrytoija lähestyy perhettä tai lasta, tarjoaa työtä esimerkiksi kotiapulaisena luotettavassa kaupunkilaisperheessä, lupaa maksaa etukäteen osan palkasta ja tehdäkseen tarjouksestaan houkuttelevamman lupaa, että uusi työnantaja huolehtii lapsen koulunkäynnistä.

Todellisuus määränpäässä on kuitenkin usein toisenlainen. Suuri osa lapsikaupan uhreista myydään työskentelemään vaarallisiin ja lasten oikeuksia riistäviin olosuhteisiin prostituoiduiksi tai rakennus-, kaivos- ja tehdastyöläisiksi pienellä palkalla tai ilman palkkaa. Tavallista on, että lapset joutuvat niin henkisen kuin fyysisenkin väkivallan kohteeksi: he kokevat uhkailua ja suoranaista väkivaltaa, heitä kielletään pitämästä yhteyttä kotiinsa, ruoka on usein riittämätöntä ja yksipuolista. Heidät pakotetaan työskentelemään ympäripyöreitä päiviä ja usein öiseen aikaan. Erityisesti prostituoituina työskentelevät lapset on aivopesty valehtelemaan ikänsä sillä valheellisella perusteella, että heidät vangitaan rikollisina, jos he kertovat oikean ikänsä.

Lapsikauppa Filippiineillä tapahtuu pitkälti maan sisällä ja suuntautuu maaseudulta suuriin kaupunkeihin kuten Manilaan ja Cebu Cityyn. Lapsia myydään myös baareihin, hieromalaitoksiin ja bordelleihin maan rajojen ulkopuolelle. Erityisesti viime aikoina sodan rikkomalta Mindanaolta on tullut hälyttäviä tietoja, joiden mukaan nuoria naisia ja lapsia kaupataan Malesiaan ja Indonesiaan prostituoiduiksi.

Vielä ei tiedetä, mikä osuus järjestäytyneellä rikollisuudella on lapsikaupassa Filippiineillä. Kiinni saadut ja pidätetyt laittomat rekrytoijat ovat usein itse myös köyhistä oloista tulevia henkilöitä, jotka ovat löytäneet kannattavan bisneksen tai ovat saattaneet itse työskennellä alalla. Usein he ovat lasten tai heidän perheidensä sukulaisia tai muita tuttuja. Isot kalat uivat kuitenkin vielä vapaina ja ovat toistaiseksi onnistuneet livahtamaan lain kouran ulottumattomiin.

Vaikeaksi lapsikaupan hallinnan tekee kaikkialla rehottava korruptio. Ei ole harvinaista, että esimerkiksi bordellit ja karaokebaarit ovat poliisin suojeluksessa tai että tuomioistuimet ovat valmiita sovittelemaan tapauksia rahallista korvausta vastaan.

Vaikka tilanne vaikuttaa toivottomalta, on lapsikaupan torjunnassa otettu isoja askeleita eteenpäin. Presidentti Arroyo allekirjoitti toukokuussa ihmiskaupan kieltävän lain (Anti-Trafficking in Persons Act No. 9208), joka velvoittaa hallituksen konkreettisiin toimenpiteisiin ihmiskauppaa vastaan. Lain julkistamisen jälkeen kansalaisjärjestöt järjestäytyivät kansallisella tasolla ja muodostivat omista, hallituksen ja yksityissektorin edustajista koostuvan elimen ihmiskaupan kitkemiseksi. Myös kansainväliset kehitysapuorganisaatiot kuten UNICEF ja ILO-Ipec ovat keskittäneet voimavarojaan lapsikaupan vähentämiseksi.

(Anna Piskonen)

Toimittanut: Sami Noponen