20-vuotisjuhla 2008

Filippiinit-seuran 20-vuotisjuhla ja Noel Cabangonin konsertti 29.10.2008

Finnish-Philippine Society 20 years and Noel Cabangon’s concert in Helsinki, Finland, October 29, 2008

Juhlajulisteen suunnitteli Essi Rajamäki Suomen Rauhanpuolustajista.

The poster was designed by Essi Rajamäki from Finnish Peace Committee.

Juhlassa julkaistiin uusi ja uudistettu painos kirjasta “Filippiinit – myrskyjen ja mahdollisuuksien saaristo“.

A revised edition of the book “Filippiinit – myrskyjen ja mahdollisuuksien saaristo” (2. edition, 2008) was launched in the 20th anniversary celebration. The book is an updated overview of history and culture of the Philippines, and environmental and social issues in the country. The writers are members and friends of the Finnish-Philippine Society.

Teresita Ruutu mikrofonissa puhumassa Filippiinit-seuran ja Suomalais-filippiiniläisen yhdistyksen yhteistyöstä sekä naisten asemasta. Vasemmalta juontaja Maarit Huhtaniemi-Avellan, keskellä Riitta Vartti.

Teresita Ruutu speaking about cooperation of Finnish-Philippine Society and Finnish-Philippine Association, and about Filipino women’s position. On the left the night’s speaker Maarit Huhtaniemi-Avellan, in the middle Riitta Vartti.

Maarit Huhtaniemi-Avellan haastattelee Tove Seliniä, joka on toimittanut kirjan “Filippiinit – myrskyjen ja mahdollisuuksien saaristo”. Kirjan toinen, uudistettu painos julkaistiin juhlassa.
Maarit Huhtaniemi-Avellan interviewing Tove Selin who has edited the book “Filippiinit – myrskyjen ja mahdollisuuksien saaristo”. The new revised edition was launched in the event.

Meg Sakilayan-Latvala (puhumassa) ja Anna Piskonen kertoivat työstään lasten parissa Filippiineillä.

Meg Sakilayan-Latvala (in microphone) and Anna Piskonen told about their work among children in the Philippines.

Meg työskenteli aiemmin hyväksikäytettyjen lasten hoivakodeissa eri puolilla Filippiinejä.

Meg worked previously in shelters for abused children in different places in the Philippines.

Anna Piskonen on toiminut mm. vapaaehtoisena Allianssin nuorisovaihdossa ja UNICEFin palveluksessa pari vuotta.

Anna Piskonen worked in the Philippines for a couple of years as a voluntary worker sent by the organization Allianssi, Finland, and also worked for UNICEF, Manila.

Juhlaa vietettiin brasialaisen Bossa-ravintolan klubitiloissa Helsingissä. Osallistujia oli noin 80.

Some 80 persons participated the celebration in the Brazilian restaurant Bossa in Helsinki.

Esiintymässä filippiiniläisen vaihtoehtomusiikin luoja Noel Cabangon (oik.), laulu ja kitara, sekä kosketinsoittaja Nikko Rivera.

Performing Noel Cabangon (on the right), song and guitar, and Nikko Rivera, keyboard.

Koskettimissa Nikko Rivera.
The keyboard player Nikko Rivera.

Noel Cabangon esiintyi ensi kertaa Suomessa. Hänen laulunsa käsittelevät tavallisten filippiinojen arkista elämää ja rakkautta.

Noel Cabangon performed in Finland now for the first time. His songs tell about simple everyday life and love of Filipinos.

Juhlassa tarjoiltiin filippiiniläisiä herkkuja ja kuunneltiin monia haastatteluja ennen Noel Cabangonin konserttia.

Filipino foods were served. People listening to Noel Cabangon and Nikko Rivera.

Filippiinit-seuran 20-vuotisjuhlan diaesityksen pääkuva.
Filippiinit-seura perustettiin lokakuussa 1988. Juhlassa esitettiin diashow seuran historiasta. Alkukuva.

The Finnish-Philippine Society was founded in 1988. A Power Point presentation about the history of the Society was shown.

Pöytien päällä olevissa tableteissa oli painettuna Noel Cabangonin laulun “Simpleng Pilipino” (tavallinen filippiiniläinen) sanat filippiinoksi ja suomeksi.

In the place mats on tables were displayed the lyrics of “Simpleng Pilipino”, one of Noel Cabangon’s songs, in Filipino and Finnish languages.

Kuvat/Photo: Riitta Vartti, Terttu Tolvanen