Noel Cabangon

Noel Cabangon

Noel Cabangon (s. 1963) on tunnettu ja palkittu trubaduurityyppinen laulaja ja sanoittaja, joka aloitti kansanlaulajana 1982 ja tuli 90-luvulla huomatuksi erityisesti yhteiskunnallisilla teksteillään, kuten jeeppikuskin raskasta päivää kuvaavalla kappaleella “Jeepney driver“.

Hän on filippiiniläisen vaihtoehtomusiikin luojia, vaikka viime vuosina jotkin hänen kappaleensa ovat saavuttaneet suosiota myös kaupallisilla radioasemilla.

Hänen kykynsä tehdä mukaansatempaavia melodioita ja lyyristä tekstiä on löytänyt paikkansa jopa TV-mainoksissa.

Noel on myös toiminut musiikillisena ohjaajana ja näyttelijänä PETA:ssa, joka on kantaaottavaa ja myös harrastajia kouluttava teatteri.

Noel Cabangon on kiertänyt paljon esiintymässä myös Euroopassa, mm. Ranskan vallankumouksen 200-vuotisjuhlilla.

Noel on ympäristöaktivisti ja osallistuu mm. Maailman Luonnon Säätiön, Greenpeacen ja Amnesty Internationalin toimintaan.

Albumeita Buklod-yhtyeen kanssa:

  • Bukid at Buhay (Pelto ja elämä)
  • Tatsulok (Kolmio)
  • Sa Kandungan ng Kalikasan (Luonnon sylissä)

Viimeisin on rakkauslauluja sisältävä albumi Himig Nating Pag-ibig (Rakkautemme sointi), jonka nimikappale Ang Himig Ng Pag-ibig (Rakkauden melodia) on uusintalevytys eräästä kauniista Filippiinien klassikoista.

Tunnetuin Noelin kappaleista lienee Kanlungan (Turvapaikka), jonka filippiiniläiset muistavat myös kappaleen alkusanojen mukaan nimellä Pana-panahon (On aika). Muita tunnettuja ovat Dito Sa Kanto (Täällä kadunkulmassa), Ikaw Ay Bayani (Olet sankari), Ikaw Lang (Sinä vain), Nag-iisa, Wala Ka Na (Yksin, et ole enää täällä), Sa Patak Ng Ulan (Sadepisarassa).

Sooloalbumeita:

  • Pasakalye (2000)
  • Himig Nating Pag-ibig (2006)
  • Byahe (2009)
  • Panaginip (2011)
  • Tuloy Ang Byahe (2012)
  • Acoustic Noel (2014)
  • Huwag Mangamba (Mga Awit Ng Pagtatagpo) (2015)

Henkilökohtainen tausta

Noel Cabangon on syntyisin vaatimattomasta perheestä. Hän kasvoi pienessä kaupungissa La Unionin Rosario-provinssissa. Lapsena hän muistaa esiintyneensä kotona aina kun hänen vanhemmillaan kävi vieraita. Lumoutuneena kitaran äänestä ja sukulaistensa soitosta hän alkoi opetella sen soittamista kymmenen iässä. Hän soitti naapurista lainattua kitaraa niin sitkeästi, että sormet vihertyivät ja keräsivät kaiken ruosteen sen kielistä. Hänestä kehittyi ujo ja epävarma poika, joka pakeni ihmisiä, jotka ilmoittivat hänet jokaiseen kaupungin laulukilpailuun. Hän oli liian arka esiintymään julkisesti lavalla kaupunkilaisten edessä. Epävarmuus teki hänestä vastahakoisen osallistumaan mihinkään kilpailuun tai julkiseen esiintymiseen. Hän ei tiennyt laulun lahjojensa vetävän vertoja laulun sanoittamiskykyjen kanssa. Ne muodostuisivat vielä hänen välineikseen menestykseen ja luovaan elämäntarinaan.

Laulajana ja esiintyjänä

Nyt Noel on ääni suositun Kanlungan-kappaleen takana. Alkusanojen mukaan sen useimmat filippiiniläiset tuntevat myös nimellä Pana-panahon. Hän on laulaja, laulun sanoittaja ja teatterin musiikillinen johtaja. Hän aloitti uransa kansanlaulajana vuonna 1982 ja on sen jälkeen esiintynyt lukuisissa kansataloissa ja musiikkibaareissa Metro Manilassa. Noel on myös esiintynyt monissa konserteissa Filippiineillä ja ulkomailla. Hän on jo julkaissut neljä albumia Jesuit Music Ministryn (JMM) nimen alla ja yhden Ballyhoo Recordsin toimesta. Hänen albuminsa ovat:

Pasakalye (2001)
H’wag Mangamba (2002)
Medjas (2003)
Noël (Joulualbumi) (2003)

Hänen musiikkivideonsa Kayod Kabayo, Kayod Barya, Pasakalye-albumin eräs laulu, joka kuvaa katukauppiaiden ja tavallisten filippiiniläisten kovaa elämää, voitti parhaan musiikkivideon palkinnon vuoden 2002 katolisessa mediakilpailussa (Catholic Mass Media Awards, CMMA).

Filippiiniläisiä siirtolaisia kunnioittava Pauwi na (Kotiinpäin tulossa) Medjas-albumilta nimettiin finalistiksi parhaan vaihtoehtomusiikin luokassa, filippiiniläisestä jouluperinteestä kertova Pasko Na, Pasko Na (On jo joulu) ja Ang Pasko Dito Sa Amin (Joulu meillä täällä) pääsivät loppukilpailuun parhaiden joululaulujen luokassa, kun taas bossa nova -tyyppinen rakkauslaulu Tinamaan Mo (Sinä osuit) Medjas-albumilta palkittiin parhaana jazz-äänitteenä ns. 17. laulukilpailuissa – maineikas palkinto, jonka Filippiinien ääniteteollisuuden yhdistys (Philippine Association of the Recording Industry, Pari) luovuttaa filippiiniläiselle levyttävälle artistille. Useiden yhteisalbumien lisäksi Noel julkaisi viidennen albuminsa Himig Nating Pag-ibig. Se on kokoelma enimmäkseen alkuperäisteoksia, jotka eivät kerro ainoastaan rakkauden romanttisesta puolesta, vaan myös sen muista ulottuvuuksista. Tämän albumin julkaisi itsenäinen levy-yhtiö Ballyhoo Records.

1980-luvulta lähtien Noel on aktiivisesti osallistunut Filippiinien vaihtoehtoisen musiikin luomiseen ja tunnetuksi tekemiseen. Yhdessä Rom Dongeton ja Rene Boncocanin kanssa hän muodosti Buklod-nimisen kansalauluryhmän vuonna 1987. Tämä johti kolmen albumin tuottamiseen, jotka käsittelevät yhteiskunnallis-taloudellis-kulttuurisia aiheita: Bukid at Buhay -albumi kertoo filippiiniläisten talonpoikien elämästä, kamppailuista ja pyrkimyksistä; Tatsulok puolestaan ihmisoikeuksista, ja Sa Kandungan ng Kalikasan on albumi ympäristön puolesta.

Yhdessä Buklod-yhtyeen kanssa Noel otti osaa Pariisissa 1989 pidettyyn Ranskan vallankumouksen 200-vuotisjuhlaan. Sitten seurasi konsertti Hongkongissa 1990. Ennen kuin bändi hajosi 1994 hän oli kiertueella Saksassa yhdessä Bayang Barriosin ja muutamien filippiiniläisten talonpoikien kanssa. Sen jälkeen seurasi toinen konsertti Hollannissa. Vuonna 2000 Noel suuntasi Tanskaan pitämään konsertin sikäläisille filippiinosiirtolaisille, sitten Belgiaan ja Sveitsiin.

Vuonna 2002 Noel kutsuttiin esiintymään maailman sosiaalifoorumiin Brasilian Porto Alegreen. Etelän maiden velka-armahduksen puolestapuhujana Noel esiintyi yhdessä Afrikan ja Etelä-Amerikan taiteilijoiden kanssa. Sen jälkeen Mumbain sosiaalifoorumissa Intiassa 2004 esiintymistensä ohella Noel osallistui työryhmään, joka käsitteli musiikin merkitystä teemalla “toinen maailma on mahdollinen”. Siinä hän tapasi lukuisia artisteja eri maista, mikä puolestaan johti yhteisalbumiin Arts in Resistance (Taide vastarinnassa).

Laulunsanoittajana

Yhteiskunnallisen osallistumisensa ohella Noel jatkoi esiintymistään baareissa, mistä hänen taiteensa juuret olivat peräisin. Hän myös kirjoitti jatkuvasti lauluja, ei pelkästään itselleen, vaan myös muille artisteille, jotka tarvitsivat uutta levytysmateriaalia. Tähän aikaan Noel myös löysi tiensä musiikkiteollisuuden valtavirtaan.

Hänen ensimmäisen laulunsa Hanap-hanap Ka (Etsi, etsi) sanat oli kirjoittanut Calvin Millado, joka tuohon aikaan levytti BMG Recordsille. Sitten seurasi joululaulu Ang Diwa ng Pasko GMA7’s Christmas -kokoelmaa varten Janno Gibbsin tulkitsemana. Sen jälkeen Noel kirjoitti joukon lauluja, kuten Kita’y Maghihintay (Odotan sinua) ja Nasa Langit (Taivaalla) toiselle BMG:n artistille, Agot Isidrolle. Jälkimmäisestä laulusta Nasa Langit tuli hänen ensimmäinen singlensä.

Pääsy Manilan populaarimusiikkifestivaalien finalistiksi vuonna 1999 avasi hänelle paljon mahdollisuuksia alalla. Kilpailukappaleen Dito sa Kanto esitti APO Hiking Society. Seuraavana vuonna hän esiintyi ABS-CBN:llä: Himig Handog sa Bayaning Pilipino oli laulunsanoitusfestivaali, missä hänen laulunsa Ikaw ay Bayani (Olet sankari) pääsi kymmenen finalistin joukkoon.
Siitä pitäen hän on kirjoittanut useita lauluja valtavirta-artisteille kuten Cesar Montano, Randy Santiago, Dingdong Avanzado, Nikki Gil ja monet muut. Hän myös sävelsi tunnussävelen Pahina-nimiseen sivistävään ABS-CBN -säätiön tv-ohjelmaan. Hän oli myös finalisti Aasian laulunsanoittajien paikalliskykyjä etsivillä festivaaleilla 2000 kappaleellaan Ikaw Lang (Sinä vain). Hänen lauluaan Kayod Kabayo, Kayod Barya käytettiin ääniraitana elokuvassa Ang Tanging Ina.

2000-luvun alussa Noel esiintyi usein vierailevana säveltäjä-laulajana televisio-GMA7:n ohjelmassa “Debate”, mille hän on kirjoittanut ja esittänyt kuhunkin jaksoon liittyviä lauluja.

Hän myös sävelsi laulun Alaala Ka Infanta (Muista Infanta), kunnianosoituksen Quezon-provinssissa sijaitsevien Infantan, Realin ja Nakarin alueiden yhteisöille ja ihmisille, joita kolme taifuunia riepotteli joulukuussa 2004. Laulu esitettiin Infantan kaupungissa huhtikuussa 2005.

Musiikillisena johtajana

Tunnustetun laulajan ja lauluntekijän roolien lisäksi Noel on aktiivinen taiteilija, opettaja ja jäsen Filippiinien valistusteatterissa PETAssa, (Philippine Educational Theater Association). Hän on jo kirjoittanut useita lauluja ja ohjannut musiikin PETA:n näytelmiin, kuten Ang Tiririt ng Ibong Adarna, Summer Dreaming, Don Guillermo, Romeo at Julieta: Isang Komedi (yhteistuotanto Japanin Black Tent -teatterin kanssa), Dream Weavers, Mga K’wento ni Lola Basyang ja Walang Himala. Hän myös liittyi PETA:n musikaaliin “1896” näyttelijäkaartiin ja esitti José Rizalin osan.

Näyttelijänä hän esitti myös Jeesuksen osan rokkioopperassa Jesus Christ Superstar. Musikaali esitettiin musiikkimuseossa kesäkuussa 2000.

Yhteiskunnalliset yhteydet

  • Noel on Filippiinien säveltäjien järjestön (KATHA) jäsen ja myös sen hallituksen jäsen.
  • Hän toimii myös FILSCAPissa (Filipino Society of Composers, Authors and Publishers). – Luonnonsuojelulähettiläänä Haribon Foundationissa, joka suojelee ympäristöä.
  • Osallistuu Greenpeacen toimintaan
  • Toimii Jubilee Southissa (verkosto, joka kampanjoi kehitysmaiden velkojen poistamiseksi)
  • Jäsenenä Freedom from Debt Coalitionissa (FDC)
  • ja kampanjoi myös köyhyyttä vastustavassa järjestössä Global Call to Action Agains Poverty (GCAP)

La Unionin 154-vuotisjuhlilla vuonna 2004 paikallinen hallinto antoi Noelille erityismaininnan toiminnasta kulttuurin ja taiteen puolesta. Ja helmikuussa 2007 Filippiinien kulttuuri- ja taidekomissio (NCCA) valitsi hänet vetäjäksi kansalliseen taidekuukausijärjestöön (National Arts Month, NAM) teemalla “Ani ng Sining – 2007” (Taiteen sato).

(Suomennokset kappaleiden ja albumien nimistä: Riitta Vartti)