Vapaaehtoistyö

Ihmisoikeustyössä Filippiineillä

“Suurin palkkani oli elämänilo ja perspektiivi, joka säilyy ‘pankissani’ loppuelämän.”

Joonas Rundgen, vapaaehtoinen 2015

Filippiinit-seura on lähettänyt useana vuonna vapaaehtoisia työntekijöitä Task Force for Detainees of the Philippines (TFDP) -järjestölle, joka on yksi Filippiinien vanhimmista ja tunnetuimmista ihmisoikeusjärjestöistä. Järjestö muun muassa dokumentoi ihmisoikeusrikkomuksia Filippiineillä ja auttaa poliittisia vankeja ja heidän perheitään (katso myös kummitoiminta).

Filippiinit-seura ja TFDP olivat mukana kansalaisjärjestöjen kattojärjestö Kepan koordinoimassa Etelän Vapaaehtoisohjelmassa (Etvo) 2015-2016. Kun Etvon toiminta lopetettiin, Filippiinit-seura halusi silti jatkaa hyvin toiminutta vapaaehtoisten lähettämistä. Valitettavasti vuonna 2020 ei voitu lähettää ketään koronarajoitusten vuoksi, mutta työmme jatkuu heti tilanteen parantuessa.

Kokemuksia Filippiinit-seuran vapaaehtoistyöstä

Joonas Rundgren: Vuonna 2015 matkaan lähteneen Joonaksen kokemuksista voit lukea tästä. Lakimiehenä Joonas auttoi järjestöä ihmisoikeusrikosten uhrien tapausten dokumentoinnissa ja tiedottamisessa ja lakiavun hankkimisessa.

Salla Kallio Vuonna toimi seuran lähettämänä vapaaehtoisena 2016. Sallan blogiin “Nukkuu papaijassa” pääset tästä: http://nukkuupapaijassa.blogspot.fi/.

Sallan kuvia on myös sivulla kummitoiminta.

Elokuvaohjaajana Salla mm. haastatteli kansalaisjärjestöjen aktiiveja videolle. Salla teki myös Filippiinit-seuran kummilapsista videon “Sinun poluillas, koulutie”.

Salla Kallio: “Vapaaehtoistyössä inspiroivinta oli ihmiset, jotka tekevät kaikkensa yhteisönsä elämän parantamiseksi. Saavutuksiakin tulee!”

Anni Mustonen aloitti Filippiinit-seuran vapaaehtoisena syyskuussa 2017. Tilanne Filippiineillä oli taas todella kriittinen ihmisoikeuksien kannalta. Lue Annin blogi Times they are a changin’ https://annilangblog.wordpress.com/

Vapaaehtoisia ihmisoikeusjärjestö TFDP:lle

TFDP liittyy Filippiinit-seuran perustamiseen vuonna 1988 siten, että aloitteen tekijä ja innostaja oli järjestön silloinen pääsihteeri Evelyn Balais-Serrano. Filippiineillä ihmisoikeustilanne oli tuolloin vielä hyvin huono presidentti Marcosin 25-vuotisen diktatuurin jäljiltä.

Siten ihmisoikeuskysymykset olivat alusta asti tärkeitä myös Filippiinit-seuran toiminnassa. Monet seuran jäsenistä ovat osallistuneet kummirinkiin, joka on kouluttanut TFDP:n kautta vuosittain kymmeniä ihmisoikeusrikosten uhrien lapsia alakoulusta yliopistoon. Useita TFDP:n edustajia on myös eri vuosina vieraillut Suomessa luennoimassa ja kertomassa maan tilanteesta, ja Filippiinit-seura on puolestaan ottanut kantaa TFDP:n nostamiin kysymyksiin.