The future of Planetary Health: Challenges and new perspectives

Maailma kylässä -festivaali. Filippiinit-seuran keskustelufoorumissa 29.5. filippiiniläinen tohtori Renzo Guinto: Koronapandemia on saanut meidät tajuamaan, että olemme kaikki yhteydessä toisiimme ja että omalla toiminnallamme on valtava vaikutus muihin ihmisiin, ja mikä tärkeintä, planeettaamme.

The Future of Planetary Health: Challenges and new perspectives

Planetaarisen terveyden tulevaisuus: Haasteita ja uusia näkökulmia

Maailma kylässä -festivaali oli tänä vuonna virtuaalinen. Filippiinit-seuran keskustelufoorumi Zoom-yhteydellä lauantaina 29. toukokuuta klo 12.00–13.00 Helsingin aikaa (17.00–18.00 Manilan aikaa).

Katsele striimattu keskustelufoorumi Monihelin alustalta https://www.facebook.com/Moniheli/videos/289829959516950

”Menossa oleva pandemia on muuttanut voimakkaasti maailmankuvaamme – se on saanut meidät tajuamaan, että olemme kaikki yhteydessä toisiimme ja että omalla toiminnallamme on valtava vaikutus muihin ihmisiin, ja mikä tärkeintä, planeettaamme. Pandemia on myös kasvattanut vallitsevaa sosiaalista eriarvoisuutta ja paljastanut terveydenhuoltojärjestelmien heikkoudet ja tehottomat ympäristöpolitiikat. Planetaarinen terveys on uusi lähestymistapa, jonka avulla voimme ymmärtää, miten oma terveytemme liittyy planeettamme terveyteen.”

Keskustelufoorumissa filippiiniläinen tohtori Renzo Guinto jakaa näkemyksensä nousevasta alasta ja auttaa meitä pohtimaan kriittisesti edessämme olevia haasteita.

Renzo R. Guinto on filippiiniläinen lääkäri, jolla on laaja kiinnostus globaaliin terveyteen ja kestävään kehitykseen. Hänen kokemuksensa ulottuu koko kansanterveysalaan – yleismaailmallisesta terveydenhuollosta, lääketieteellisestä koulutuksesta ja maahanmuuttajien terveydestä maailmanlaajuiseen terveysdiplomatiaan, tartuntatauteihin sekä ilmastonmuutos- ja energiapolitiikkaan.

Renzo Guinto näkee mm. koronapandemian yhteydet ilmastonmuutokseen. Molempia ilmiöitä vastaan tarvitaan globaaleja toimia. Koronataistelu on keskittynyt “käyrän tasoittamiseen” eli viruksen leviämisen hidastamiseen, jotta voidaan ostaa aikaa terveydenhuollon kapasiteetin lisäämiseen. Samaa logiikkaa pitäisi soveltaa myös ilmastotoimiin, tasoittaa hiilidioksidipäästöjen käyrää ja laajempaa ekologista jalanjälkeä, jotta voimme ostaa aikaa kestävien järjestelmien rakentamiseen. Vaikka maailma keskittyy koronakriisiin, ilmastonmuutos etenee edelleen. Seuraukset ovat tuhoisia ja yhä vakavampia – ja tämä koskee myös itse pandemiaa.

Planetaarinen terveys on lähestymistapa terveydenhuoltoon, jossa ihmisen terveyden ja planeetan terveyden väliset kytkökset otetaan vakavasti. Ihmisen hyvinvointi tulisi voida taata siten, että se ei vaaranna koko planeettamme elämää. Esimerkiksi terveydenhuoltojärjestelmiä pitäisi kehittää ilmastoneutraaleiksi.

Katsele Monihelin festivaaliohjelma täältä: Moninainen Suomi: Seuraa Monihelin live-ohjelmaa Maailma kylässä -festivaalilla | Moniheli ry

Maailma kylässä -festivaali la-su 29.-30.5.2021

Etusivu – Maailma kylässä -festivaali (maailmakylassa.fi)