Etäkoulu Filippiineillä – katkoja, oppimiskriisiä, taistelua ihmisoikeuksista

Tervetuloa Filippiinit-seuran etäseminaariin lauantaina 16.10. klo 14 kuulemaan ihmisoikeustilanteesta Filippiineillä ja tapaamaan sinnikkäitä kummilapsiamme, jotka ovat käyneet koulua haastavassa koronatilanteessa.

Etäkoulu Filippiineillä – katkoja, oppimiskriisiä, taistelua ihmisoikeuksista

Visayasilla asuva kummioppilaamme on saanut tukea etäopiskeluun äidiltään ja siskoltaan. Hänen äitinsä sari-sari -kioski saatiin taas avattua, kun karanteenirajoitukset hellittivät. Perheen isä istuu edelleen syyttömänä vankilassa. Kuva on vuodelta 2016.

Syksyn etätilaisuudessamme ”Etäkoulu Filippiineillä – katkoja, oppimiskriisiä, taistelua ihmisoikeuksista” saamme yhteyden yhteistyöjärjestöömme TFDP:hen ja tukemiimme kummioppilaisiin. TFDP (Task Force Detainees of the Philippines) kertoo meille tämänhetkisestä ihmisoikeustilanteesta Filippiineillä. Tämän jälkeen pääsemme tapaamaan meidän sinnikkäitä kummilapsiamme, jotka ovat käyneet koulua haastavassa koronatilanteessa.

Filippiineillä koulut on päätetty pitää toistaiseksi kiinni, joten tämäkin vuosi jatkuu etäopetuksessa. Tilanne lisää eriarvoisuutta, sillä kaikilla oppilailla ei ole – eikä mahdollisuutta saada – nettiyhteyttä. Osa koulutuksen asiantuntijoista puhuu korona-ajan oppilaista ”kadotettuna sukupolvena”, jolta katoaa pois monta vuotta koulutusta. Emme tiedä, milloin tilanne loppuu, ja mikä vaikutus koulun katkonaisuudella tulee olemaan yhteiskuntaan. Filippiineillä jo ennen koronaa kuvailtu oppimiskriisi – mm. opettajien surkeat palkat, työntekijäpula, liian suuret oppilasryhmät ja koulupudokkaat – syvenee.

Syystapahtumassa keskitytään kummitoiminnassa tukemiemme oppilaiden kokemuksiin korona-aikana: Mitä etäopiskelu Filippiineillä oikeasti tarkoittaa? Miten se on vaikuttanut oppimiseen? Mitä haasteita ja mahdollisuuksia tilanne on tuonut?

Lisäksi kuullaan TFDP:n toiminnanjohtaja Emmanuel Amistadia ja varatoiminnanjohtaja Jerbert Briolaa ihmisoikeuksien nykytilanteesta korona-aikana, ja siitä, miten pandemia on vaikuttanut järjestön toimintaan.

Osallistujilla on lopuksi tilaisuus kysyä kysymyksiä kummioppilailta ja TFDP:ltä.

Tapahtuma järjestetään Zoomissa. Ilmoittauduthan etukäteen!

Lämpimästi tervetuloa!

Aika: Lauantaina 16.10. klo 14 alkaen

Paikka: Zoom

Ilmoittautumiset: Meg Sakilayan-Latvalalle sähköpostilla osoitteeseen megay.sakilayan@gmail.com

Ilmoittautuneille lähetetään Zoom-linkki.

Kummioppilaamme Kristine aloitti tänä syksynä collegen. Etäaikana hän on auttanut nuorempaa siskoaan koulussa. Perheen isä on vapautettu vankilasta, ja hän työskentelee nyt rakennustyöntekijänä. Korona-aikana töitä on ollut harvoin. Kuva on vuodelta 2016.

Tue filippiiniläisen lapsen tai nuoren koulunkäyntiä

Filippiinit-seuran kummihanke kerää lahjoituksia erityisen vaikeassa asemassa olevien lasten koulunkäyntiin. Lasten vanhemmat ovat ihmisoikeusrikosten uhreja, joten taloudellisen ahdingon lisäksi psyykkiset stressit vaikeuttavat lasten opiskelua. Koronan aikana monet perheet näkevät nälkää, sillä he saattavat olla kuukauden pari ilman tuloja. Koulut ovat olleet koko edellisen vuoden suljettuina, ja etäopetus jatkuu ainakin koko syksyn. Köyhät lapset jäävät herkästi kokonaan koulutuksen ulkopuolelle, kun heillä ei ole varaa etäopiskeluun tarvittaviin teknisiin laitteisiin tai edes internet-yhteyteen. Siten pienikin lahjoitus voi olla mahdollistamassa näiden lasten ja nuorten koulunkäyntiä.

Kummitilin tiedot: Danske Bank FI39 8000 1702 1956 38
Viitenumero: 2338